Ankieta

Celem projektu „Świadectwa” jest dalsze gromadzenie relacji byłych mieszkańców Elbląga i okolic. Zachęcamy wszystkie osoby, które żyły w tym pięknym mieście bądź regionie do podzielenia się swoimi wspomnieniami. Mamy nadzieję, iż dzięki pozyskanym materiałom stworzymy bazę wiedzy o życiu codziennym przedwojennych Prus Zachodnich, ważną zarówno dla byłych, jak i współczesnych mieszkańców.

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w ankiecie!

Tematyka dotyczyć będzie zarówno informacji o samym mieście/regionie, jak i zagadnień związanych z życiem (dzieciństwem) pytanych osób.

Informacje o informatorze/rodzinie (imię, nazwisko, wiek).
Gdzie się Pan/i urodził? Jak wspomina swój dom rodzinny, rodzinę, rodzeństwo (ile było rodzeństwa, czym zajmowali się rodzice)?
Nauka i szkoła. Gdzie Pan/i chodził do szkoły, jak wyglądała szkoła, wspomnienia o nauczycielach, uczniach, ulubione przedmioty, jak wyglądały zajęcia lekcyjne, w co bawili się uczniowie w trakcie przerw, w drodze do/ze szkoły, czy były jakieś zabawy zakazane, a które były organizowane przez samych nauczycieli?

Czas wolny/przyjaciele/zabawy/rodzina.
Gdzie Pan/i spędzał swój czas wolny- pozalekcyjny. Ulubione miejsca zabaw (parki, osiedla, ulice, itp.), czy niektóre z miejsc były „zakazane”. Co dzieci/ młodzież robiła w czasie wolnym, historie związane z tym okresem i tematem, pierwsze przyjaźnie, miłości. Co ludzie robili wiosną, latem, jesienią, zimą? (formy spędzania wolnego czasu wśród mieszkańców. Gdzie spędzali swój czas- miejsca – ogrody, ogródki, parki, skwery, restauracje, kawiarnie, kina, teatry, wyjazdy poza miasto, pobliskie miejsca w regionie) itd.

Obowiązki, dyscyplina, forma wychowania (zakupy, sprzątanie, itd.).
W jakie miejsca chodzono najczęściej na zakupy, jakie były znane w mieście/ dzielnicy (targi, rynki, piekarnie, cukiernie, sklepy mięsne, sklep spożywcze, apteki, z ubraniami, sprzętem, itd.). Zapamiętane historie, anegdoty z nimi związane. Na czym polegała pomoc rodzicom w codziennych obowiązkach? Prace wykonywane przez dzieci.
Święta doroczne (Boże Narodzenie, Wielkanoc) Od kiedy zaczynały się przygotowania do świąt, jak należało się przygotować, czy robiono coś specjalnego? np. poszczono? od kiedy? Jak przygotowywano mieszkanie na tą okoliczność? Jakie dania przygotowywano na święta (ciepłe, zimne, ciasta)? Czy były to inne dania niż w trakcie całego roku? Czy robiono coś specjalnego, w trakcie okresu przedświątecznego, świątecznego (np. kolędowanie, śpiewanie pieśni, itp.) Jak przygotowywano mieszkanie (choinka, świeczki, itd.). Kto przygotowywał ozdoby świąteczne? Czy były wykonywane samodzielnie, czy kupowane? Jak spędzano ten czas w kościele? Jak wyglądała świąteczna msza św.? Czy dzieci dostawały prezenty świąteczne- kiedy, kto je przynosił, jakiego typu były to prezenty.

Dodatkowo Św. Bożego Narodzenia- czas przygotowań do świąt, adwent, co w tym czasie robiono, w kościele, domu, w mieście.
Czy miasto organizowało coś specjalnego w tym czasie?- np. jarmarki. Czy pamięta akcję zbierania pieniędzy dla najuboższych w mieście- tzw. mateczki adwentowe – jak to przebiegało?, czy kościół również organizował tego typu akcje?

Wielkanoc (podobnie jak w przypadku świąt B. N), plus pytanie o jajka- zdobienie, zwyczaje związane z jajkiem.
Czy dzieci dostawały jakieś podarunki na tą okoliczność? Kto je „przynosił”, czy był to wielkanocny zajączek, czy dzieci same szukały takiego „zajączka”. Jakiego typu były to prezenty?

Święta rodzinne (chrzciny, wesela, stypy, imieniny, urodziny).
Jak wyglądało obchodzenie takich świąt, czy pamiętają któreś z tych świąt, co się wtedy działo?

Pożywienie (potrawy codzienne z mąki, mleka, mięsa, warzyw; potrawy charakterystyczne- „regionalne”, potrawy).
W miarę możliwości – czy pamięta Pan/i potrawy- przepisy na potrawy wykonywane w domu? (tzw. smaki dzieciństwa, potrawy lubiane i nielubiane)

Ubiór (charakterystyczne stroje, ubiór damski, męski, dziecięcy, codzienny i odświętny- ich charakterystyka).
Gdzie dokonywano zakupów, materiałów, gotowych ubrań, butów, czy i gdzie szyto ubrania? Czy ubiór znacznie różnił się od dzisiejszego?

Tematyka związana z samym miastem (tematy te można rozwinąć przy zagadnieniu dot. czasu wolnego)
Jak zapamiętał Pan/i Elbląg- architekturę, najważniejsze/najpiękniejsze miejsca, uczęszczane od święta, codziennie, itd., ważne dla mieszkańców, itd, „klimat” miasta, czy Elbląg był ładnym miastem, co wyróżniało go na tle innych miast.

Który z dawnych obiektów miasta/ regionu uważa Pan/i za najważniejszy/najciekawszy, uznałby za symbol miasta/regionu – dlaczego? (np. elbląscy przedsiębiorcy, władze, władze duchowne, itp.)

Którą z dawnych postaci miasta/ regionu uważa Pan/i za najważniejszą w mieście/regionie – dlaczego?
Czy Pan/i przyjeżdża do miasta swojego dzieciństwa? Jeżeli tak, jak często? Jak wspomina swój pierwszy przyjazd, czy odwiedził swój rodzinny dom, miejsca związane z okresem zamieszkania (szkoła, kościół, itd.)